På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

GM: Bilimperiet slår tillbaka

Börs Uträknade och i brygga efter finanskrisen. Nu är biljätten GM tillbaka i värmen och noterar nya kursrekord i skuggan av Teslas tjurrusning på börsen.

Våren 2009 utgör en dramatisk brytpunkt i den moderna bilindustrins historia, åtminstone den amerikanska. För samtidigt som skuldtyngda General Motors slåss för att undvika att gå in i ett konkursförfarande i Detroit och trevande har börjat flirta med elbilsmarknaden med hybriden Chevrolet Volt presenterar sig nämligen en ny spelare på allvar i Kalifornien. Det är Elon Musks Tesla som avtäcker prototypen för Model S, som några år senare ska bli det breda genombrottet för bolaget.

Då var Tesla ännu inte börsnoterat och GM:s kamp slutade i så kallad Chapter 11 på sommaren samma år. Därefter kunde en nystart ske för GM med betydligt lättare balansräkning och färre varumärken i portföljen. Idag är Teslas börsvärde hisnande 800 miljarder dollar, medan GM är värt en tiondel. Jämförelserna mellan Tesla och övriga biltillverkares volymer är enorma och har redan förfasat Tesla-pessmisterna tillräckligt så låt oss inte fastna där utan bara konstatera att GM taktar omkring 14 gånger mer än Teslas halva miljon.

Intressantare är att aktiemarknaden har börjat få upp ögonen för att GM kanske inte är en dinosaurie på fossildrift ändå. Aktiekursen har slagit nya rekord i veckan och därmed passerat den gamla toppen från 2017. 

Att bilförsäljningen kommit tillbaka starkt efter sommaren bidrar men den senaste uppväxlingen kom som en följd av beskedet tidigare i veckan att GM-ägda Cruise, som utvecklar autonom körteknik, har inlett ett samarbete med Microsoft. Syftet är att accelerera arbetet med att kommersialisera självkörande fordon.

Samtidigt får Cruise ett nytt kapitaltillskott på 2 miljarder dollar från majoritetsägaren GM, Microsoft och de övriga ägarna, däribland Honda och Softbank. Cruise köptes av GM 2016 för en icke-offentliggjord summa, som sägs ligga kring 1 miljard dollar, och den nya kapitalinjektionen värderar nu bolaget till totalt 30 miljarder dollar.

Enligt Microsofts vd Satya Nadella kommer GM och Cruise att använda bolagets molnplattform Azure för att göra självkörande transporter användbara i en större skala. Och GM kommer utnyttja molnlösningar från Microsoft för olika tjänster kopplade till sina elbilar framöver, där det står 30 nya modeller fram till 2025 på agendan enligt ett ambitiöst investeringsprogram som GM presenterade i höstas. Bland annat kommer ett gammalt kraftpaket att återuppstå i ny tappning när GM senare i år släpper en eldriven Hummer.

Såväl elbilsmarknaden som den mer omogna marknaden för självkörande fordon är på väg att bli ett riktigt getingbo med stora techbolag. Cruise kommer att slåss mot Alphabets Waymo och Amazon-ägda Zoox i racet om att få ut självkörande fordon på allmän väg och det finns inte en traditionell biltillverkare med självaktning som inte aviserat massiva investeringar i kommande elbilsmodeller. Och runt boet surrar även Apple och de återkommande ryktena om att de är på väg in i branschen i någon form.

Även om GM har rusat på börsen och dubblats senaste halvåret så värderas bolaget alltjämt som en föredetting med ganska trista utsikter. P/e-talet räknat på årets förväntade vinst ligger på strax över 9 och faller till strax under 9 för 2022, trots att vinsttillväxten spås fortsätta upp även efter årets corona-rekyl. En tillväxt i vinsten per aktie omkring 7 procent spås för både 2022 och 2023, enligt Factset.

Osäkerheten är inte obefogad. Det blir en tveklöst en utmaning att hantera de närmaste årens övergång till elbilar och de stora investeringar som krävs när man som GM parallellt måste kunna fortsätta kapitalisera på en stor befintlig verksamhet med fossildrivna bilar.

Men i den ekvationen finns också potential. Kapitaltunga fabriker, erfarenhet inom traditionell motortillverkning och storskalig produktion har inte värderats högt de senaste åren men en global bilmarknad på 70-80 miljoner fordon om året kommer att ha plats för flera aktörer som kan massproducera elbilar effektivt.

De traditionella biltillverkare som lyckas navigera rätt och som kan utnyttja sina styrkor och allokera dagens fossila vinster till investeringar i morgondagens elektrifierade vinnarmodeller har en spännande framtid. Den insikten har fått aktiemarknaden att plocka upp GM ur vägrenen. Nu har bolaget åtminstone en värdering som indikerar att de är med i racet igen, och visar bolaget fler tecken på att de bemästrar den brytpunkt som bilindustrin återigen är inne i finns mer kraft kvar i aktien.

Mer från förstasidan

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
- -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -