På Placera använder vi cookies på vår sajt för att få den att fungera korrekt, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

H&M-aktien stiger efter rapporten

Q3 Klädbolaget H&M redovisar ett rörelseresultat på 2.357 miljoner kronor för det tredje kvartalet (juni-augusti) i det brutna räkenskapsåret 2019/2020. Aktien stiger 5 procent.

Siffrorna är exklusive IFRS-16.

Analytikerna hade väntat sig ett rörelseresultat på i genomsnitt 2.056 miljoner kronor exklusive IFRS-16, enligt Infronts sammanställning av åtta estimat.

Bruttomarginalen blev 48,8 procent, jämfört med förväntade 48,9 procent.

 H&M:s bruttovinstmarginal, exklusive IFRS-16, uppgick till 48,8 procent det tredje kvartalet (juni-augusti) i det brutna räkenskapsåret 2019/2020.

Genomsnittet av åtta analytikers estimat låg på 48,9 procent, enligt Infront.

Kostnaderna för prisnedsättningarna i relation till omsättningen ökade med cirka en halv procentenhet jämfört med tredje kvartalet året innan. Här hade analytikerna räknat med en ökning på 0,6 procentenheter.

Kostnaderna för prisnedsättningarna i relation till omsättningen i det fjärde kvartalet spås öka med cirka 1-1,5 procentenheter, jämfört med motsvarande kvartal föregående år.

För det tredje kvartalet var de externa faktorerna som påverkar inköpskostnaderna något negativa.

För de varor köpts in till fjärde kvartalet bedöms marknadsläget för de externa faktorerna sammantaget vara neutrala, jämfört med motsvarande inköpsperiod föregående år.

H&M:s försäljning under perioden september sjönk med 5 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande period föregående år.

Det framgår av bolagets rapport för det tredje kvartalet (juni-augsti) i det brutna räkenskapsåret 2019/2020. Försäljningen under det gångna kvartalet minskade med 16 procent i lokala valutor, något som är känt sedan tidigare.

Bolaget skriver i rapporten att 166 butiker, motsvarande 3 procent av det totala antalet butiker, är i dagsläget fortsatt stängda.

"Ett stort antal av koncernens butiker påverkas fortfarande av lokala restriktioner och begränsade öppettider", skriver bolaget också.

I mitten av september var 142 butiker stängda.

H&M-gruppen väntas nu stänga ungefär 50 butiker netto under räkenskapsåret 2019/2020 som sträcker sig till och med november. Tidigare besked var netto 40 butiker färre.

Det framgår av rapporten för det tredje kvartalet.

Under året planeras 180 butiker att stänga permanent mot tidigare kommunicerade 170. Antalet öppningar planeras som tidigare uppgå till 130.

För 2021 planeras antalet stängningar uppgå till 350 och antalet nyöppningar till drygt 100 vilket ger en nettominskning om cirka 250 butiker.

Ny planerad H&M-butiksmarknad är Panama via franchise där en första butik väntas öppna under 2021, att jämföra med tidigare kommunikation som var "första halvåret 2021".

Vidare upprepar H&M att Australien blir ny H&M-onlinemarknad, med planerad start under slutet av 2020.

 

Mer från förstasidan

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
- -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -